QM ’til I die!

Posted on 19. september 2010

4


Dere har fått med dere at vi har to studentunioner ved Glasgow Uni? Hvis dere har fått med dere det, så har dere helt sikkert fått med dere at jeg har funnet min favoritt også: Queen Margaret Union (her kan du lese hva jeg synes om den andre unionen..). Et fantastisk sted å henge, dere, fantastisk. QM ble grunnlagt i 1890, og har i dag rundt 6000 medlemmer. De arrangerer alt fra pub quiz og debatter til Cheesy Pop og konserter (Nirvana spilte der i 1991!). Min egen QM-karriere begynner også å ta form; så langt har vi tilbrakt hele Freshers’ Week der, men mye av det har dere allerede hørt om. Det som er nytt siden sist er fredagens SuperCheesy!

SuperCheesy er superheltvarianten av den tradisjonelle Cheesy Pop-kvelden (som for det meste innebærer å danse til nettopp popsvisker). Til SuperCheesy skal man kle seg ut som superhelter, og vi tok selvfølgelig utfordringen alvorlig! Jeg, Disa og Andrea tilbrakte en ettermiddag rundt omkring i Glasgows butikker for å finne superheltkostymer. Lett? Nei. Men moro? Jada! Som dere ser beholdt jeg kulhetsfaktoren, og gikk som V fra V for Vendetta. Disa og Andrea var ikke mindre kreative, og stilte opp som henholdsvis Pippi Langstrømpe og Lara Croft fra Tomb Raider. Vi var ikke de eneste som brukte anledningen til å kle oss ut!

Jeg blir stadig imponert over at QM har budsjett til å dekorere lokalet så innihampen tøft for hvert eneste arrangement de holder. Jeg gjetter på at de ikke hadde alle disse enorme tegneseriesnakkeboblene liggende på bakrommet bare i tilfelle rottefelle, og de ser ikke ut som de er billige verken å leie eller kjøpe. Mitt tips er at Universitetet kanskje er noe mer rause med støtten til unionene her borte enn det de er hjemme.. Eller kan det være at de bare er flinkere til å drive her borte? Det er hvertfall ikkeno tull om å skulle drive pubene her i konkurranse med pubene i resten av byen, sånn som tullete Frokostkjellern driver med.

Var jeg innom QM i dag også? Ja, selvføgelig var jeg det! Judy’s Affordable Vintage Fair, og for en vintage fair det var! Glasgow er kjent for å være et bra sted for bruktbutikker, men her har de virkelig tatt Vintage til et helt nytt nivå. Enorme mengder klær, sko, vesker og smykker fylte Qudos, og gjorde at jeg ikke savnet det hyggelige søndagsmarkedet på Blå det minste. Jeg tok turen med flotte Sarah, og vi ble begge en kjole rikere etter en times leting. Hadde jeg ikke vært redd for å bli forvekslet med en moteblogg skulle jeg ha lagt ut et bilde av kjolen min her, men den risikoen kan jeg bare ikke ta.

Fremdeles ikke overbevist om at QM har alt en student noengang kunne trenge? De har også en Stationary Shop, kantine, TV-rom, studierom som er døgnåpne (som man altså kan bruke når biblioteket stenger klokka to om natta), gratis WiFi, vaskemaskiner, dusjrom, kopimaskin og minibank. Hva mer trenger man? Malene, Hilde, Fredrik – jeg tar dere med til QM når dere kommer på besøk! (Jeg er rimelig sikker på at det går an)

Posted in: Livet i Glasgow