Norge, mitt Norge!

Posted on 24. september 2010

6


Det har vært mye skriverier om hvor fint og flott og morsomt alt er her, men det ER faktisk ting jeg savner ved moderlandet også. Er ikke det nettopp det som skjer på utveksling? Jeg blir stadig overrasket over at dagligdagse ting ikke er akkurat som hjemme, og noen av dem er (det er bare å innrømme det) ganske mye kjipere her. Så her er lista – dette savner jeg ved moderlandet!

(Ja, jeg savner folk. Men da blir dette bare en søtladen og sentimental liste, og sånt driver jeg ikke med. Så folkens, jeg gleder meg til å se dere i januar, men dette handler om andre ting!)

  • Dagsrevyen. Nyhetene her er så HÅPLØSE! Det er litt sport, et hint av skikkelige nyheter, og så er det rett over på nyeste kjendisskandale. Whaaaat?
  • KAFFE! Det er ikke en eneste god kopp kaffe å oppdrive i dette landet! Bortsett fra på Starbucks, men det er ikke skottenes fortjeneste. De drikker vann med kaffegrut. Det er ekkelt. Tror dere søren ikke mitt kaffeelskende selv har måttet ty til pulverkaffe? Og ikke har de en eneste kaffebar på Universitetet heller, bare kaffeautomater. Hvordan skal man liksom få lest noe da?
  • Halspastiller. Jeg drikker kaffe og tygger pastiller mens jeg studerer, det er greia mi. Jeg har med meg femten pakker Läkerol, fire Fisherman’s og et eller annet nytt jeg har rasket med meg på lesesalen, og kommer meg gjennom dagen. Men her har alle pastillene masse sukker og rare fargestoffer i seg! De solgte «energipastiller» på biblioteket, men det kan umulig ha vært stort annet enn konsentrert sukker. Blærgh.
  • Grovbrød. Rugbrød! Knekkebrød!! Alt annet enn superhvitt toastbrød?
  • Isolasjon. Jeg bor i et typisk gammelt «tenement house», og for å være sjenerøs kan jeg kalle det trekkfullt. I realiteten er det gliper på størrelse med underarmen min rundt vinduet, og det er K-A-L-D-T! Jeg skal fiksetrikse litt med isolering, men jeg har ikke store forhåpninger.
  • Aftenposten i papir. A-Magasinet!!
  • Vann. Jeg vet det alltid er en greie når man reiser, og vannet her er ikke vondt. Det er bare annerledes, og har alltid en liten ettersmak av klor i følge mine norske smaksløker. Og VARMTVANN! For å få varmt vann i springen må gassoppvarmingen stå på i en halvtime først, så det gjør vi aldri. Vi bare koker vann til oppvask og sånt, men alt av håndvask og ansiktsvask skjer i kaldtvann. Det er først nå jeg skjønner at jeg har undervurdert de varmende kreftene til en skikkelig god håndvask.
  • Sunn snacks. Mye av dette er knyttet til studiehverdagen min, og denne også. Hva skal man liksom spise mellom måltidene her? Hjemme har de druer i kantina, her har de ti forskjellige typer porsjonspotetgull. Ikke engang det usunne i Norge er så usunt som her! Der kan du ta en brownie til kaffen, men her er det ikke brownies, det er Mars Cakes. De er som… Mars bars. Forsåvidt. Men søtere. De ser små og relativt ufarlige ut, men det er freakin’ umulig å spise en hel. Min ligger i kjøleskapet og godter seg over at den vant over matlysten min! Mars Cakes er ikke en gang det verste – hva med en Deep Fried Mars Bar? Jeg tuller ikke!!!

….ingen grunn til å gjøre lista lenger enn det. Bare ved å skrive det fikk jeg intenst lyst på en varm håndvask, merkelig som det enn høres ut. Og kaffe! Og A-Magasinet! Det hadde vært noe, det! Aiai.

Jeg har vært på pub crawl med Jane Austen Society i kveld, som hadde mindre med Jane Austen å gjøre enn det hadde med puber. Men jeg har hvertfall fått sett innsiden av enda et par av Glasgows mange vannhull! I morgen er det hva, folkens…..? Cheesy Pop! Og lørdag blir det tur opp i det skotske høylandet hvis vi klarer å få billetter. Vi løper rundt som Duracellkaniner hele gjengen og lager planer i ulike versjoner av prosjektet «1000 steder i Skottland å se på tre måneder». Med litt flaks blir det høylandet (vel, ikke helt oppi nord, men over høylandsgrensa) på lørdag, og Aberdeen neste helg.

Posted in: Livet i Glasgow