Suser avgårde…

Posted on 25. september 2010

4


Bare en kort oppdatering for å si at JA, vi fikk billetter til en heldagstur opp i det skotske høylandet i morgen, så da vet dere hvor dere kan finne meg ;)

Jeg, Disa, Andrea, Idunn og Eveline vender nesa mot George Street klokken åtte i morgen tidlig, hvor de trivelige menneskene i Rabbie’s Trail Burners (jeg vet, de høres ikke ut som om de burde kjøre bil, langt mindre buss) står klare for å ta oss med oppover og innover i landet. Vi starter med å kjøre oppover mot grensa til the Highlands langs Loch Lomond, Skottlands største loch og visstnok et fantastisk vakkert sted hvis været er fint. Når vi kommer over grensa kjører vi gjennom et landskap av

«shimmering lochs, rugged mountain tops and forest-filled glens.»

(Gjett om det var fra brosjyra til Rabbie’s…;). Så opp i høyden til Rannoch Moor, som har et vilt, myraktig landskap med masse lochs overalt, og er «a National Heritage site». Det er visstnok også hjemstedet til en veldig sjelden type maur, uten at det var det helt store trekkplasteret for min del. Mye mer dødskult er det at Castle McDuck, slottet til familien til Onkel Skrue, ligger i området rundt Rannoch Moor, skal vi tro Don Rosa (og det skal vi jo – mannen er genial!). Slottet har Don Rosa plassert i Dismal Downs i nærheten av Rannoch Moor, og tro meg, jeg kommer til å lete like ivrig etter gamle McDucks som etter Nessie!

Fra myra til fjellet; Vi skal videre til Buachaille Etive Mor og Skottlands mest berømte dal, Glencoe. Enda et vilt og vakkert sted, og med en dramatisk historie. Det var her the Massacre of Glencoe ble utført i 1692, hvor 38 medlemmer av MacDonald-klanen ble drept. Dessuten viser det seg søren meg at flere scener fra Harry Potter and the Prisoner of Azkaban ble filmet i Glencoe! Tror dere meg når jeg sier at jeg ikke visste om det på forhånd (jeg gjorde ikke det!). Endelig har jeg noe å takke Alfonso Cúaron for. For de som ikke er Potterfans, kan jeg avsløre at også Monty Pythons Holy Grail har vært innom her; det er her man finner «The Gorge of Eternal Peril».

Vi skal videre gjennom Fort William og forbi Skottlands høyeste fjell, Ben Nevis, før vi stopper ved Loch Ness. Fun fact? Det er mer vann i Loch Ness enn i alle innsjøer i England og Wales til sammen. Men hvem vet egentlig noe annet om Loch Ness enn at det visstnok er et forhistorisk sjømonster der? Jeg lover å hilse fra Norge hvis jeg ser Nessie. Båtcruise og lunsj på Loch Ness er ikke feil uansett, og som et ekstra pluss får man strålende utsikt over Urquhart slott. Slottet er for det meste i ruin, men har vært et viktig sted i kamp mellom engelskmenn og skotter.

Er det mer igjen av dagen nå? Det blir en lang dag, men vi skal faktisk opp til Inverness også, selv om vi ikke stopper lenge der. Over Drumochter Pass, forbi Blair Castle, og til slutt hjem igjen til Glasgow. De kaller denne rundturen «All of Scotland in a Day», hvilket selvfølgelig er en overdrivelse, men det er en ganske god dag rundtur likevel! Og det blir min første ordentlige reise utenfor Glasgow, bortsett fra min lille utflukt til Stirling. Jeg er bestemt på å se så mye av Skottland som mulig mens jeg er her, og fortsetter reisetradisjonen allerede neste helg, når jeg reiser på overnattingstur til Aberdeen med the International Society.

Jeg skriver selvfølgelig om turen når jeg kommer hjem – stay tuned!